Posts Tagged ‘Kabiny Sanitarne’

Zespół czynnościowy.

Zdolność zapamiętywania i orientacja mogą doznawać znacznego upośledzenia. Wszystkie te wskazówki wpływają niekorzystnie na rokowanie. Często jednak zespół czynnościowy do tego stopnia zasłania nam widok, że dopiero dłuższa obserwacja i argumenty ex juvantibus z pomocą badań dodatkowych zdolne są wyświetlić istotę podstawowego schorzenia. Pogląd nasz, że nie istnieją psychozy inwolucyjne jako odrębne jednostki nozologiczne, doznał ostatnio wzmocnienia ze strony Stenstedta, autora monografii na temat melancholii inwolucyjnej (1959). Autor ten przebadał 307 chorych z endogenną depresją okresu starzenia się, ponadto ok. 2000 ich bliższych krewnych i doszedł do wniosku, że nie może być mowy o jednolitości etiologicznej melancholii inwolucyjnej. Dlatego autor uważa za bardziej słuszną nazwę “endogenne zaburzenia afektywne”, na które składają się również późne fazy cyklofrenii. Zasada polietiologii zaburzeń psychicznych, związanych ze starzeniem się, zdobywa sobie zresztą uznanie coraz powszechniejsze. [podobne: , pierścionek zaręczynowy, rozstanie, Kabiny Sanitarne ]

Posts Tagged ‘Kabiny Sanitarne’

Zespół czynnościowy.

W późniejszym okresie gruźlicy płuc duszność bywa nieraz napadowa, łącząc się z napadami silnego kaszlu. Duszność w gruźlicy płuc może zależeć także od częściowego upośledzenia zdolności wiązania tlenu przez hemoglobinę, zależnie od jej uszkodzenia przez jady i prątki gruźlicy (Ludwik Ptaszek). Nagła duszność towarzyszy wytwarzaniu się samorodnej odmy opłucnej.
Krwotoki płucne. Bóle w klatce piersiowej należą do częstych i nieraz wczesnych objawów gruźlicy płuc, gruźlica może jednak przebiegać i bez bólów. Siedziba bólów, ich charakter, siła i czas trwania bywają różne. Najczęściej chorzy uskarżają się na bóle w plecach lub górnej części klatki piersiowej. Są to bóle głuche albo, co bywa bardzo często, kłujące. Najczęściej bóle są przemijające, krótkotrwałe. Przyczyna bólów bywa różna. Gwałtowne bóle towarzyszą powstaniu samorodnej odmy opłucnej, kłujące – najczęściej dołączeniu się zapalenia opłucnej, zwłaszcza przeponowej, głuche, niekiedy ostre – nerwobólom międzyżebrowym. Bóle mogą zależeć także od nadrywania się mięśni podczas wysiłków kaszlowych. Chorzy odczuwają te bóle najczęściej w miejscu przyczepu mięśni brzusznych. Unieruchomienie dolnej części klatki piersiowej opaską łagodzi bóle tego pochodzenia. Chrypka i osłabienie głosu może być jednym z wczesnych objawów gruźlicy płuc, pomimo że wziernikowanie krtani nie wykrywa jeszcze żadnych zmian anatomiczno-patologicznych. Jest to wtedy zaburzenie czynnościowe, towarzyszące zwykle ogólnemu osłabieniu. Najczęściej tę skargę słyszy się od osób, które muszą dużo mówić (nauczyciele, śpiewacy zawodowi itd.). W późniejszym okresie przyczyną chrypki bywa nieraz nieżyt krtani powstający wskutek ustawicznego jej drażnienia plwociną, gruźlica krtani lub porażenie mięśni zwieraczy głośni. W późnych okresach choroby zdarza się nieraz zachłystywanie się chorych podczas jedzenia pokarmem dostającym się do krtani wskutek niedowładu nadgłośni, wywołanego najczęściej zwyrodnieniem jej mięśni. Krwioplucie i krwotoki płucne zdarzają się w przebiegu gruźlicy płuc bardzo często. Wykrztuszanie krwi bywa w gruźlicy płuc wczesne i późne. Jedno i drugie może być nieznaczne albo bardzo obfite, do 1 litra i więcej. Krew w plwocinie oraz krwotok płucny mogą być pierwszym widocznym objawem rozpoczynającej się gruźlicy płuc: ognisko gruźlicze może nie wywoływać jeszcze żadnych dolegliwości ani objawów przedmiotowych, które by można wykryć podstawowymi metodami badania fizycznego oraz badaniem radiologicznym. Ze stanowiska patogenetycznego wykrztuszanie wczesne krwi zależy najczęściej od przebicia się do światła oskrzelka gruzełka, usadowionego w najdrobniejszych tętniczkach płucnych, albo od przekrwienia zapalnego (haemoptoe inflammatorium), nieraz ograniczonego nawet tylko do kilku zrazików płucnych. [więcej w: , przydomowe oczyszczalnie, Prywatne przedszkole Kraków, Kabiny Sanitarne ]