Posts Tagged ‘Kabiny Sanitarne’

Zdolnosc zapamietywania i orientacja moga

Zdolność zapamiętywania i orientacja mogą doznawać znacznego upośledzenia. Wszystkie te wskazówki wpływają nieko- rzystnie na rokowanie. Często jednak zespół czynnościowy do tego stopnia za- słania nam widok, że dopiero dłuższa obserwacja i argumenty ex juvantibus z pomocą badań dodatkowych zdolne są wyświetlić istotę podstawowego scho- rzenia. Pogląd nasz, że nie istnieją psychozy inwolucyjne jako odrębne jednostki nozologiczne, doznał ostatnio wzmocnienia ze strony Stenstedta, autora. mo- nografii na temat melancholii inwolucyjnej (1959). Autor ten przebadał 307 chorych z endogenną depresją okresu starzenia się, ponadto ok. 2000 ich bliż- szych krewnych i doszedł do wniosku, że nie może być mowy o jednolitości etiologicznej melancholii inwolucyjnej. Dlatego autor uważa za bardziej słuszną nazwę “endogenne zaburzenia afektywne”, na które składają się również późne fazy cyklofrenii. Zasada polietiologii zaburzeń psychicznych, związanych ze starzeniem. się, zdobywa sobie zresztą uznanie coraz powszechniejsze. [podobne: , pierścionek zaręczynowy, rozstanie, Kabiny Sanitarne ]

Posts Tagged ‘Kabiny Sanitarne’

Zdolnosc zapamietywania i orientacja moga

W późniejszym okresie gruźlicy płuc dusz- ność bywa nieraz napadowa, łącząc się z napadami silnego kaszlu. Dusz- ność w gruźlicy płuc może zależeć także od częściowego upośledzenia zdolności wiązania tlenu przez hemoglobinę, zależnie od jej uszkodzenia przez jady i prątki gruźlicy (Ludwik Ptaszek). Nagła duszność towarzy- szy wytwarzaniu się samorodnej odmy opłucnej.
Krwotoki płucne Bóle w klatce piersiowej należą do częstych i nieraz wczesnych olb- jawów gruźlicy płuc, gruźlica może jednak przebiegać i bez bólów. Sie- dziba bólów, ich charakter, siła i czas trwania bywają różne. Najczęściej chorzy uskarżają się na bóle w plecach lub górnej części klatki piersio- wej. Są to bóle głuche albo, co bywa bardzo często, kłujące, Najczęściej bóle są przemijające, krótkotrwałe. Przyczyna bólów bywa różna. Gwałtowne bóle towarzyszą powsta- niu samorodnej odmy opłucnej, kłujące – najczęściej dołączeniu się za- palenia opłucnej, zwłaszcza przeponowej, głuche, niekiedy ostre – ner- wobólom międzyżebrowym. Bóle mogą zależeć także od nadrywania się mięśni podczas wysiłków kaszlowych. Chorzy odczuwają te bóle naj- częściej w miejscu przyczepu mięśni brzusznych. Unieruchomienie dolnej części klatki piersiowej opaską łagodzi bóle tego pochodzenia. Chrypka i osłabienie głosu może być jednym z wczes- nych objawów gruźlicy płuc, pomimo że wziernikowanie krtani nie wy- krywa jeszcze żadnych zmian anatomiczno-patologicznych. Jest to wtedy zaburzenie czynnościowe, towarzyszące zwykle ogólnemu osłabieniu. Najczęściej tę skargę słyszy się od osób, które muszą dużo mówić (nau- czyciele, śpiewacy zawodowi itd.). W późniejszym okresie przyczyną chrypki bywa nieraz nieżyt krtani powstający wskutek ustawicznego jej drażnienia plwociną, gruźlica krtani lub porażenie mięśni zwieraczy głośni. W późnych okresach choroby zdarza się nieraz zachłystywanie się chorych podczas jedzenia pokarmem dostającym się do, krtani wsku- lek niedowładu nadgłośni, wywołanego najczęściej zwyrodnieniem jej mięśni. Krwioplucie i krwotoki płucne zdarzają się w prze- biegu gruźlicy płuc bardzo często. Wykrztuszanie krwi bywa w gruźlicy płuc wczesne i późne. Jedno i drugie może być nieznaczne albo bardzo obfite, do 1 litra i więcej. Krew w plwocini oraz krwotok płucny mogą być pierwszym widocznym objawem rozpoczynającej się gruźlicy płuc: ognisko gruźlicze może nie wywoływać jeszcze żadnych dolegli- wości ani objawów przedmiotowych, które by można wykryć podstawo- wymi metodami badania fizycznego oraz badaniem radiologicznym. Ze stanowiska patogenetycznego wykrztuszanie wczesne krwi zależy najczęściej od przebicia się do światła oskrzelka gruzełka, usadowionego w najdrobniejszych tętniczkach płucnych, albo od prze- krwienia zapalnego (haemoptoe inflammatorium), nieraz ograniczonego nawet tylko do. kilku zrazików płucnych. [więcej w: , przydomowe oczyszczalnie, Prywatne przedszkole Kraków, Kabiny Sanitarne ]