Posts Tagged ‘fizjoterapia’

Dolegliwości w zakresie narządu płciowego.

Dolegliwości w zakresie narządu płciowego. Dolegliwości ze strony innych narządów. Czasami jeden z pierwszych objawów gruźlicy płuc stanowią dolegliwości sercowe w postaci bicia serca. Nadto nieraz już we wczesnym okresie gruźlicy płuc występują liczne przypadłości trawienne. W miarę postępu choroby dolegliwości te stają się częstsze. Michał Rosnowski stwierdził dolegliwości trawienne w początkowym okresie przewlekłej postępującej gruźlicy płuc w 34% przypadków, w okresie rozwiniętych suchot płuc w 5:1%, a w postaci wyniszczającej – w 76%, w okresie zaś bliskim zgonu – nawet w 93% przypadków. Chorzy uskarżają się najczęściej na upośledzenie lub brak łaknienia oraz na uczucie gniecenia w nadbrzuszu, rzadziej na odbijanie, zgagę, wzdęcia brzucha i wymioty, dość często – na zaburzenia oddawania stolca. Niekiedy wczesnym objawem bywają biegunki. Częściej biegunki pojawiają się dopiero w późniejszym okresie choroby, zależnie od dołączającego się nieżytu, skrobiawicy lub gruźlicy jelit. Dolegliwości trawienne zależą w początkowym okresie gruźlicy płuc od zatruwania ustroju jadami gruźliczymi i są objawami “niestrawności gruźliczej” (dyspepsia phthisica). W późniejszych okresach do niej dołącza się nieżyt żołądka i jelit, wywołany drażnieniem żołądka połykaną plwociną, lekarstwami oraz przekarmianiem chorego. Chorzy na gruźlicę płuc przychodzą nierzadko do lekarza z licznymi skargami o charakterze neurastenicznym, nawet pomimo łagodnego charakteru gruźlicy płuc. Dolegliwości nerwowe nieraz tak górują w całym obrazie chorobowym, że powodują mylne rozpoznanie choroby. Chorzy często są bardzo wrażliwi, pobudliwi, zmienni w nastroju, z pesymizmu łatwo przechodzą w optymizm, często są lekkomyślni w ocenie swego stanu zdrowia, nieraz do ostatnich dni życia budują szerokie plany życiowe. Częste zaostrzenia choroby, zwłaszcza przy przedwczesnym powrocie do pracy, kłucia w klatce piersiowej, kaszel a nieraz także obawa przed zakażeniem najbliższej rodziny, troska o materialny jej byt itp. – wszystko to działa nierzadko przygnębiająco na nastrój psychiczny chorego i przyczynia się do powstania psychastenii. [podobne: , trener personalny, poradnia psychologiczna kielce, fizjoterapia ]

Posts Tagged ‘fizjoterapia’

Dolegliwości w zakresie narządu płciowego.

Skóra klatki piersiowej, jak zresztą i w innych częściach ciała, bywa w gruźlicy płuc bardzo często blada, zwłaszcza po obfitych krwotokach oraz w późniejszych okresach choroby, szczególnie gdy się rozwinie skrobiawica narządów wewnętrznych. Zwłaszcza gruźlica szczytowa ujawnia się nieraz w postaci blednicy, co wieść może do mylnego rozpoznania. W przypadkach znacznej aktywności gruźlicy bladość skóry może kontrastować z sinawo-czerwonym zabarwieniem policzków, tzw. rumieńcem suchotniczym. Po stronie chorego płuca bywa on nieraz o wiele wybitniejszy niż po stronie zdrowego płuca albo istnieje tylko po chorej stronie. Objaw ten zależy od ucisku nerwu współczulnego przez obrzmiałe węzły chłonne lub przez zrosty opłucne. Wskutek drażnienia wiązki oczno-źrenicznej nerwu współczulnego może nastąpić jednostronne rozszerzenie średnicy. Na początku choroby kontrast zabarwienia skóry na klatce piersiowej i na twarzy może powstać już po bardzo nieznacznym krwiopluciu a nawet po wykrztuszeniu skąpej plwociny podbarwionej krwią, gdy pod wpływem przestrachu i psychicznego przygnębienia nastąpi skurcz naczyń krwionośnych twarzy. Skóra policzków, warg i kiści rąk bywa nieraz sinawa, i to nie tylko w przypadkach rozległych zmian w płucach i w opłucnej, ale czasami i w początkowym okresie gruźlicy płuc. Zależnie od biernego przekrwienia w małym krążeniu zasinione palce mogą być w toku gruźlicy istniejącej już dłuższy czas kolbkowato, zgrubiałe. Ta zmiana zdarza się jednak rzadko. Dość często stwierdza się w gruźlicy płuc zmiany barwnikowe w skórze w przypadkach przebiegających z silnym chudnięciem skóra bywa zwykle sucha i obficie się łuszczy (pityriasis tabescentium). Prócz tego u chorych na gruźlicę płuc widać bardzo często na skórze tułowia rozległy łupież pstry (pitynasis versicolor). Zależy on od rozwoju grzybka, który zagnieżdża się łatwo na skórze osób wyniszczonych. Są to liczne, zwykle szarawe plamki, nieraz zlewające się, które łuszczą się i dają się zazwyczaj zeskrobać. Rozwojowi grzybka w przewlekłej postępującej gruźlicy płuc sprzyjają poty, częste w tej chorobie, przy tym nieraz już w początkowym okresie. Jako wyraz pocenia się można nierzadko widzieć na skórze, zwłaszcza tułowia, także, potówkę (miliaria). Już we wczesnym okresie gruźlicy płuc zdarza się niekiedy silne wypadanie włosów. [podobne: , fizjoterapia, odżywki do rzęs, uprawnienia sep ]